Veelgestelde vragen

Aanmelden en lidmaatschap

  • ​Mag er iemand met mij meereizen?

    Jazeker. Als u een Vervoer op Maat­-pas heeft, mogen er per rit standaard twee personen met u meereizen. Voor elke meereizende betaalt u € 1,09 per zone. Wilt u meer dan twee personen meenemen? Dan kunt u telefonisch reserveren.
    Let op: per rit kunnen er maximaal vijf meereizende mee.

    Meer hierover vindt u bij het onderdeel Meereizende.

  • ​Hoe annuleer of verander ik mijn rit?

    Dit kan online via onze Vervoer op Maat­-planner, of via de Vervoer op Maat-­app op uw telefoon of tablet. Ook kunt een rit telefonisch annuleren of wijzigen. Let op: zorg er wel voor dat u de annulering op tijd doorgeeft.

    Meer hierover vindt u bij het onderdeel Een rit annuleren of wijzigen.

  • ​Hoe reserveer ik een prioriteitsrit (voor bijv. een trouwerij of begrafenis)?

    Een prioriteitsrit kunt u telefonisch reserveren. Let op: reserveer een prioriteitsrit minimaal 2 uur van tevoren.

  • ​Hoe reserveer ik een rit?

    Dit kan online via onze Vervoer op Maat­-planner, of via de Vervoer op Maat­-app op uw telefoon of tablet. Wilt u meer dan twee personen meenemen of heeft u een speciaal verzoek (bijvoorbeeld voor een prioriteitsrit of groepsrit)? Dan kunt u telefonisch reserveren.

    Op onze pagina Een rit reserveren vindt u meer uitleg.

  • ​Hoeveel ritten mag ik per jaar maken?

    Dit is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Samen met een medewerker van de gemeente Rotterdam bekijkt u hoeveel ritten er in uw situatie nodig zijn.

    Contactgegevens van de gemeente Rotterdam vindt u bij het onderdeel Aanmelden.

Een rit reserveren

  • ​Kom ik in aanmerking voor Vervoer op Maat?

    Woont u in Rotterdam of in de deelgemeenten Hoek van Holland of Rozenburg? En kunt u door een beperking niet met gewone (openbare) vervoermiddelen reizen? Dan komt u misschien in aanmerking voor Vervoer op Maat. Heeft u geen vastgestelde mobiliteitsbeperking, maar bent u wel ouder dan 75 jaar? Dan mag u tussen 19:00 uur en 07:00 uur van Vervoer op Maat gebruikmaken.

    Meer uitleg vindt u op de pagina Aanmelden voor Vervoer op Maat.

  • ​Hoe vraag ik Vervoer op Maat aan?

    Vervoer op Maat wordt geregeld vanuit de gemeente Rotterdam en uitgevoerd door RMC. Zowel voor de Vervoer op Maat-pas als voor de 75+ Vervoer op Maat-pas kunt u zich via de gemeente Rotterdam aanmelden met het contactformulier.

    De gemeente Rotterdam beoordeelt vervolgens uw situatie om te bepalen of u recht heeft op een Vervoer op Maat­-pas. Contactgegevens van de gemeente Rotterdam vindt u bij het onderdeel Aanmelden.

  • ​Waar kan ik mijn nieuwe adres doorgeven?

    Bent u verhuist? Dan kunt u het nieuwe adres doorgeven aan de gemeente Rotterdam. Contactgegevens vindt u bij het onderdeel Aanmelden.

    Let op: geef het nieuwe adres voor de zekerheid nog even door als u een rit reserveert. Zo weet u zeker dat u op het goede adres wordt opgehaald.

  • ​Waar zitten de afspreekpunten van Vervoer op Maat ?

    Een overzicht vindt u bij het onderdeel Vervoer op Maat­-afspreekpunten.

  • ​Waar kan ik reizen met Vervoer op Maat?

    Binnen de gemeentegrenzen van Rotterdam kunt u binnen alle openbaar vervoer zones reizen. Het maakt dan niet uit waar u in Rotterdam uit of instapt. Aansluitend op uw eigen woonzone, kunt u door maximaal vier zones reizen die niet binnen de gemeentegrenzen van Rotterdam liggen.

    Meer over zones en uw persoonlijke zonekaart, vindt u bij het onderdeel Zones.

  • I​k ben mijn Vervoer op Maat­-pas kwijt. Wat nu?

    Hiervoor kunt u telefonisch contact met ons opnemen.

Over de rit

  • ​Hoeveel minuten van tevoren moet ik klaar gaan staan?

    U kunt de chauffeur een kwartier vóór tot een kwartier na de opgegeven ophaaltijd verwachten. Gebruikt u de belservice? Wacht dan ons telefoontje af voordat u zich klaar voor vertrek maakt. Gebruikt u geen belservice? Zorg er dan voor dat u een kwartier voor de ophaaltijd klaarstaat.

  • ​Hoe hoog is de eigen bijdrage voor Vervoer op Maat?

    Voor een rit met Vervoer op Maat betaalt u een vervoerstarief op basis van het aantal zones dat u reist plus 1. Er wordt gerekend met strippen. Het aantal strippen van een rit is altijd één meer dan het aantal zones.Voor een rit van bijvoorbeeld 2 zones betaalt u 3 strippen, bij 4 zones betaalt u 5 strippen, per persoon.

    Per leeftijdscategorie verschillen de tarieven per geïndiceerde pashouder.

    Voor een geindiceerde meereizende betaalt u hetzelfde tarief als geindiceerde pashouders.

    Een verplichte begeleider, die door de gemeente is toegekend, rist gratis met u mee.

    Voor een vrijwillige meereizende wordt € 1,09 per strip in rekening gebracht.

    Meer uitleg vindt u bij het onderdeel Kosten.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Per rit kunt u maximaal twee stuks handbagage meenemen. Deze bagage houdt u tijdens de reis bij de hand. Onder handbagage verstaan we bijvoorbeeld een handtas, de vervoerbox voor uw kat of een boodschappentas. Voor de duidelijkheid benoemen wij dat het meenemen van een reiskoffer niet is toegestaan. Ook is het, vanwege de veiligheid, niet toegestaan om boodschappen mee te nemen die los in een rollator liggen.

  • H​oeveel hulpmiddelen mag ik meenemen?

    U kunt één hulpmiddel meenemen tijdens de rit. Als u een rit reserveert kunt u aangeven welk hulpmiddel u meeneemt, zoals een rollator, hulphond of rolstoel. Om te voorkomen dat we met een te klein voertuig voor de deur staan, is het belangrijk dat u dit niet vergeet aan te geven.

    Meer uitleg vindt u bij het onderdeel Hulpmiddelen.

  • ​Wat doe ik als de chauffeur te laat is?

    Het kan voorkomen dat een chauffeur te laat is door files of wegwerkzaamheden. Is de chauffeur een kwartier te laat? Neem dan telefonisch contact met ons op.

    Wilt u er zeker van zijn dat u niet te laat op uw bestemming bent? Dan kunt u een prioriteitsrit reserveren. Meer uitleg vindt u bij het onderdeel Speciale ritten.

Betalen en contact

  • ​Hoe kan ik mezelf of iemand anders afmelden voor Vervoer op Maat?

    Uitschrijven kunt u schriftelijk doen bij de gemeente Rotterdam:


    Gemeente Rotterdam
    Postbus 1024
    3000 BA Rotterdam

  • I​k heb iets laten liggen in het voertuig. Wat nu?

    Bent u iets kwijt? Neem dan telefonisch contact met ons op. Zo kunnen we gelijk voor u in actie komen.

  • ​Hoe betaal ik een rit?

    Als u Vervoer op Maat gaat gebruiken, ontvangt u een Vervoer op Maat­-pas waarmee u ritten kunt betalen. Hiervoor ontvangt u een machtigingsformulier, waarmee u RMC toestemming geeft om één keer per maand de ritbedragen van uw rekening te schrijven. Daarnaast schrijven we, voor de borg van de pas, eenmalig € 10,00 van uw rekening. Dit bedrag ontvangt u terug als u zich afmeldt voor Vervoer op Maat.

    Meer uitleg vindt u bij het onderdeel Betaling.

  • Hoe geef ik een klacht door?

    Dat kan op verschillende manieren. Op onze contactpagina vindt u al onze contactgegevens.